LP 010 GILA: "Bury my heart at Wounded Knee" (35:00)
This morning/In a sacred manner/Sundance chant/Young coyote//Black kettle's ballad/Little smoke/The buffalo are coming
Sabine Merbach (vocals), Conny Veit (vocals, rhythm guitar, lead guitar, 12-string guitar, electric guitar, flute, moog),
Daniel Secundus Fichelscher (drums, percussion, bass), Florian Fricke (Mellotron, grand piano)
Nach dem Zerfall der ersten Gila-Besetzung - von denen gibt es die LP/CD "Gila" (1971) und
eine 1972 aufgenommene Live-LP/CD - und Conny Veits Umzug von Stuttgart nach München schuf der eine neue
Gruppe und verwendete dafür den alten Namen weiter. Statt langer Improvisationen wie ehedem gab es nun
festgefügte Stücke. Ihr einziges Werk, "Bury my heart at Wounded Knee", wurde durch das gleichnamige
Buch von Dee Brown angeregt, befaßt sich mit der Vertreibung und Vernichtung der nordamerikanischen
Ureinwohner, enthält auch drei indianische Texte (in englischer Übersetzung) und bekam durchweg gute
Besprechungen. Die LP erschien 1973 auf WEA/Warner Bros., eine üble Bootleg-CD 1995 auf Germanofon
und 2012 eine Bootleg-LP auf blauem Vinyl. Bei allen ist auf der Platte irrtümlich die Reihenfolge
der Stücke vertauscht. Dieser Fehler wurde nun berichtigt. Die Neuausgabe ist limitiert und
durchgehend numeriert und hat ein vierseitiges Beiblatt im LP-Format.
After the break-up of the first Gila line-up -- available are the LP/CD "Gila" (1971)
and a live LP/CD, recorded in 1972 - and Conny Veit’s move from Stuttgart to Munich, the latter
founded a new band, retaining the old name. Instead of their former lenghty improvisations, their
tracks were now tightly arranged. Their only album, "Bury my heart at Wounded Knee", which was
inspired by Dee Brown’s book of the same title and deals with the expulsion and extermination of
native North Americans, features three American Indian lyrics (translated into English) and received
good reviews without exception. The LP was released in 1973 on WEA/Warner Bros., while in 1995 a
really bad bootleg CD was released by Germanofon, and in 2012 a bootleg LP on blue vinyl. On all
these records the tracks are mistakenly in the wrong order. This has been corrected now. The vinyl
re-issue is limited and numbered and comes with a four-page insert in LP size.
|